Studieplan

Assistentkompetanse i barnehagen, deltid, 15 studiepoeng


Generell beskrivelse
Studiet er rettet mot personalgruppen assistenter i private og offentlige barnehager, og skal utvikle aktuell kompetanse for denne gruppen. Studiet er samlingsbasert med arbeidskrav i mellomperiodene. Studiet bygger på Barnehageloven og Rammeplan for barnehager, Stortingsmelding 41 ”Kvalitet i barnehagen” og nyere forskning.


Læringsutbytte
Ved sluttført studie skal studentene ha:
•    Kunnskaper - studentene har god kunnskap om
o    offentlige lover og rammeplaner for barnehagesektoren
o    grunnbegrep som danning, læring, lek og omsorg
o    barnehagen som organisasjon, roller og kompetansebehov
o    relasjonen mellom voksen og barn
o    kommunikasjon, språk og kulturelt mangfold og inkludering
•    Ferdigheter - studentene kan
o    observere egen og andres praksis og beskrive og tolke denne
o    lese, tolke og forstå relevant faglitteratur og offentlige dokumenter i feltet
o    reflektere over begrep og teori og kunne drøfte dette med medstudenter og faglærere
o    skrive faglige tekster med bruk av teori
o    reflektere over egne relasjoner og påvirke disse gjennom endringsarbeid
•    Generell kompetanse - studentene har
o    bevissthet om barnehagens samfunnsmandat og oppgaver
o    forståelse for den voksnes betydning og ansvar for kvalitet i barnehagen
o    evne til å vurdere egen rolle og kompetanse


Pedagogiske metoder/Undervisnings- og læringsmetode
Studiet er praksisorientert og tar utgangspunkt i assistentenes arbeid i barnehagen. Det vil bli arbeidet med undervisnings- og læringsrammer som gir mulighet for at begrep og teoristoff skal kunne knyttes til praktisk handling.

Det arrangeres 5 samlinger. På samlingene benyttes varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppearbeid, framlegg, praksisfortellinger, øvelser og refleksjonsoppgaver.

Mellom samlingene arbeider studentene med oppgaver knyttet til egen praksis og med relevans for arbeidet i barnehagen.


Arbeidskrav
Det skal gjennomføres arbeidskrav tilknyttet tre parallelle prosesser i løpet av studiet; treningsoppgaver tilknyttet pensum (lesing, skriving og refleksjon), fortellinger fra egen praksis og utviklingsarbeid fra egen barnehage. Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent.


Vurderingsformer
Det gjennomføres en muntlig individuell eksamen. Studenten skal gjennom den muntlige eksamen vise læringsutbytte gjennom en faglig samtale omkring sentrale tema i studiet, samt gjennom begrunnelser og refleksjoner rundt egne arbeider i studiet.

Eksamen vurderes med karaktersymbolene A-F.


Hvordan anvendes forskning i studiet?
Studiet benytter fagpersoner både fra universitets- og høgskolemiljø som vil anvende forskning i forelesninger og i fagstoffet som presenteres studentene. Pensum vil også reflektere forskning i feltet.




Faglig nivå på studieprogrammet
Bachelor


Opptakskrav og rangering
Studenter kan tas opp på grunnlag av studiekompetanse og på grunnlag av realkompetanse. Ingen rangering da dette er et oppdragsstudie.


Sensorordning/bruk av ekstern sensor

Det vil bli brukt intern og ekstern sensor til eksamen.


Ansvarlig avdeling
Avdeling for pedagogikk og sosialfag


Antall studenter
30


Kildekompetanse
Studentene skal utvikle ferdigheter i å finne fram til kunnskapskilder av høg kvalitet innen sine fagområder og bruke disse på riktig måte bl.a ved oppgaveskriving.


Evalueringsopplegg – studentinvolvering
En referansegruppe bestående av en student, en førskolelærer og oppdragsgiver evaluerer studiet fortløpende.

Ved studiets avslutning evalueres studiet gjennom:
-    Mal for emneansvarliges evaluering av gjennomført emne
-    Studienemndas mal for studentevaluering