Arbeidskrav

HVORDAN RAPPORTEN FRA PROSJEKTENE SKAL SE UT

Dette er knaggene som vi legger til grunn når det gjelder prosjektrapportene:
  • På samlinga i mai skal vi diskutere nærmere hvordan forholdet blir mellom rapport og blogg. Vi tenker at det skal skrives en rapport fra utviklingsprosjektet, og at denne kan kombineres med blogginnlegg i en eller annen form.
  • For det første, det er lov å være kreativ og finne sin egen form på rapporten. Selv om vi setter opp disse knaggene, er det altså rom for ulike løsninger
  • Rapporten bær være på minimum 5 og maksimum ?? sider skrevet på vanlig A4-ark, med blanke linjer mellom avsnitt og med 1 1/2 linjeavstand, skriftstørrelse 12 punkt. Innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg regenes ikke med i sidetellingen.Vi skal også diskutere nærmere hva som er naturlig maksimumsgrense - hvor lange rapporter det er ønskelig å skrive?
  • Rapporten bør inneholde i grove trekk disse punktene:
    • Innledning: Der bør det gå fram hva prosjektet har handlet om og hvorfor akkurat dette temaet er valgt - motivasjon og intensjon. Det kan gjerne også stå hvordan prosjektet inngår i barnehagens arbeid, altså om den sammenheng prosjektet inngår i.
    • Problemstilling/spørsmål: Hva slags spørsmål/utfordringer/behov/problem er det mer konkret som har blitt fokusert i prosjektet? Hva er det du spesielt har vært opptatt av å se på (utforske, studere, lære)?
    • Beskrivelse av prosjektet: Her står du helt fritt til å beskrive det du (eventuelt i samarbeid med andre) har gjort. Hvilke tiltak er satt i verk? Hvordan har du/dere gått fram, hva er gjennomført - og eventuelt hva som ikke er gjennomført?
    • Refleksjoner og vurderinger: I denne delen er det både egne refleksjoner og vurderinger ved hjelp av begrep/teori fra pensum som kan komme fram. Ut fra hvilke intensjoner er tiltakene satt i verk? Og gjerne ut fra hvilke presupposisjoner - hva har vært viktig for deg/dere å ivareta i arbeidet, hvilke grunnleggende verdier har vært sentrale her?? Er det noen spesielle (teoretiske) begrep som er sentrale i dette arbeidet - hva betyr i så fall disse begrepene? Hvordan hjelper begrepet/ene til bedre å forstå utviklingsprosjektet?
    • Avslutning/konklusjon: Her kan arbeidet oppsummeres helt kort. Rapporten skal "bite seg selv i halen" slik at det som er tatt opp under Problemstilling/spørsmål også tas opp igjen på slutten: hva er resultatet i forhold tild e spørsmål en hadde? Hva blir konklusjonen så langt? Kan det være aktuelt å peke på behov for ytterligere utviklingsarbeid på dette feltet?
    • Innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg

Arbeidskravene

Det er tre arbeidskrav på studiet som skal være gjennomført og godkjent for å kunne få kursbevis og for å kunne gå opp til eksamen.

1) Treningsoppgaver - lesing, skriving og refleksjon
Formålet med disse oppgavene er å trene på å skriftliggjøre fagstoff . Lesing, refleksjon, samtale og skriving er til sammen gode måter å arbeide på for å øke kunnskapen om de tema som tas opp på studiet og for å bli tryggere på egne tanker og formuleringer.

Her lages egne avtaler i de lokale studiegruppene. På samling 3 (mars) vil det komme info om hva som skal leveres. Fram til det fokuserer du på arbeidskrav 2 og 3.


2) Praksisfortelling fra egen virksomhet
Denne oppgaven handler om å få fram en eller flere fortellinger fra egen praksis i barnehagen hvor samspill mellom voksen og barn er i fokus. Her kan det gjerne benyttes både bilder og andre medier samt tekst. Det er viktig med stor grad av etisk bevissthet. Vanlige retningslinjer i barnehagen skal følges når det gjelder observasjon, dokumentasjon og publisering. Praksisfortellingen skal bestå av følgende innhold:
  • Min observasjon - Hva har du sett/hørt/lagt merke til?
  • Egne refleksjoner - Hva tenker jeg om det jeg har observert?
  • Barnehagens virksomhet - Hvordan angår dette barnehagens formål og oppgaver? (rammeplan)
  • Fagstoff/begreper/teori - Hva sier kunnskap om det jeg har observert og reflektert? (knytt gjerne til begreper som lek, læring, omsorg, danning og relasjoner)
Antall ord: mellom 500 og 1000. De tre siste punktene kan beskrives hver for seg, eller behandles sammen.

Framdrift:
  • Innen 7. mars: Du leverer et førsteutkast (leveres som et blogginnlegg)
  • Innen 15. mars: Du får tilbakemelding av medstudenter og kurslederne
  • Innen 30. mars: Du leverer sluttproduktet (leveres som blogginnlegg)

3) Utviklingsprosjekt i barnehagen
Denne oppgaven skal gjennomføres med veiledning fra veileder i egen barnehage. Oppgaven skal dreie seg om å beskrive samt reflektere over og diskutere et utviklingsprosjekt i barnehagen. Det er viktig ikke å gape over for mye men heller konsentrere seg om et mindre utviklingsprosjekt eller deler av et slikt arbeid. Så langt som mulig bør oppgaven omhandle tema som er sentrale på studiet.

Framdrift:
  • Innen 13. mars (før samling): Du har bestemt deg for tema, 1-3 spørsmål og har en plan for hvordan du skal gjennomføre prosjektet. Det er flott om selve prosjektet har startet før samlingen (men ikke et krav). På samlingen blir det satt av litt tid til diskusjon med medstudenter
  • Innen 31. mars: Du får nærmere informasjon om hvordan rapporten fra prosjektet skal se ut
  • Innen 2. mai: Du leverer statusrapport fra prosjektet
  • Innen 3. september: Du leverer sluttrapport fra prosjektet (første utkast)
  • På samling 12. - 13. september: Du legger fram prosjektet muntlig. Du får tilbakemeldinger.
  • Innen 28. september: Du leverer endelig rapport.